Studio 100 werd op 29 maart 1996 opgericht door Gert Verhulst, Danny Verbiest en Hans Bourlon. Hun uitgangspunt was het zelf beheren van hun populaire kinderconcept ‘Samson & Gert’. Gert Verhulst werkte toen als omroeper bij de BRT. Samen met Danny Verbiest introduceerde hij het pratende hondje Samson in 1989.
Het succes van het format leidde tot een eigen tv-programma in 1991. De drie oprichters startten vervolgens Studio 100 om meer creatieve controle te behouden. Al snel volgde een tweede succesformule: Kabouter Plop. Deze kwam vanaf augustus 1997 op televisie in België en Nederland. Het personage groeide uit tot een herkenbaar merk. Dat kwam onder andere door de populaire kabouterdans in de hitlijsten.
Uitbreiding naar musicals en films
Na het tv-succes investeerde Studio 100 vanaf 1998 in podiumproducties. De familievoorstelling Sneeuwwitje was de eerste musical. Daarna volgden bekende sprookjesversies zoals Assepoester, Pinokkio, Robin Hood, De 3 Biggetjes en De Kleine Zeemeermin. Deze voorstellingen verkochten tienduizenden tickets. Ze lieten zien dat Studio 100 zich op meerdere productiesegmenten kon onderscheiden.
In 1999 kwam de eerste bioscoopfilm uit: Plop en de Kabouterschat. Daarop volgden onder andere Plop in de Wolken (2000), K3 en het Magische Medaillon (2004), en talloze andere titels. Denk aan de Mega Mindy-films en K3-films.
Uitrol van eigen tv-formats
In de loop der jaren breidde Studio 100 zijn televisierepertoire sterk uit. Bekende reeksen zoals Wizzy & Woppy, Big & Betsy, Piet Piraat, Spring, De Wereld van K3, Bumba, Mega Mindy en Het Huis Anubis werden opgezet. K3 werd bovendien een muzikaal merk. Dit omvatte albums, shows, tv-programma’s en films.
In 2005 verliet Danny Verbiest het bedrijf. Gert Verhulst en Hans Bourlon namen daarna de volledige eigendom over. Studio 100 investeerde vervolgens in verdere groei. Fortis Private Equity stapte een jaar later in als aandeelhouder. Het bedrijf kreeg daarmee een belang van ongeveer een derde.
Thematische parken: van Meli Park tot Plopsa
Een strategische zet in 1999 was de overname van Meli Park in De Panne. Dat park werd later hernoemd tot Plopsaland De Panne. Het was het eerste themapark van Studio 100. Daarna volgden Plopsa Indoor Hasselt (2005), Plopsa Indoor Coevorden in Nederland (2010) en de aankoop van Holiday Park in Duitsland. Dat Duitse park werd later omgevormd tot Plopsaland.
Andere locaties omvatten Plopsaqua, een waterpark in De Panne met als thema Vic de Viking. Ook Majaland Kownaty in Polen werd toegevoegd. Daarnaast zijn er plannen voor verdere uitbreiding in Polen en Tsjechië. In 2025 zijn de outdoorparken uniform hernoemd. Ze heten nu Plopsaland Deutschland en Plopsaland Ardennes.
Internationale expansie en acquisities
Het bedrijf zette bewust in op internationale groei. In 2007 richtte Studio 100 de internationale distributieafdeling Studio 100 Media op in München. Het doel was content wereldwijd te verkopen.
In 2008 werd de Duitse dochter van EM.Sport Media, E.M. Entertainment, overgenomen voor circa €41 miljoen. Bij de overname zaten catalogi zoals Maya de Bij en Vic de Viking, plus animatiestudio Flying Bark in Australië.
Daarna ontstond Studio 100 Animation in Parijs en Studio 100 Film voor distributie en productie van animatiefilms. In 2017 voegde Studio 100 Media het Duitse bedrijf m4e AG toe. Dit bedrijf is bekend van Mia and Me en breidde de bibliotheek en distributiemacht verder uit.
Kernactiviteiten en bedrijfsdata
Studio 100 is actief in televisie, muziek, film, musicals, strips, merchandise en themaparken. De nationale zetel bevindt zich in Schelle (België). Daarnaast is er ook een kantoor in Breda (Nederland). In 2021 bedroeg de jaaromzet circa €173,8 miljoen. De winst lag toen op €66,7 miljoen. Volgens recentere gegevens had Studio 100 in 2025 ongeveer 175 fulltime-equivalenten. Het realiseerde toen een omzet van €107,2 miljoen.
Sterktes en onderscheidend vermogen
Studio 100 onderscheidt zich door een slimme combinatie van creatieve formats, merchandising, shows en beleving. De integratie van tv, live entertainment, film en pretparken creëert synergie tussen merken en producten. Publieksparticipatie zoals musicals, parkenvoorzieningen en evenementen versterken de loyaliteit van gezinnen.
Strategische acquisities, zoals die van E.M. Entertainment en m4e, zorgden voor internationale rechten op klassieke kindermerken. Ook verwierven ze kennis van wereldwijde distributie. Studio 100 won in 2009 de prijs voor onderneming van het jaar van Ernst & Young. De oprichters werden door Trends uitgeroepen tot managers van het jaar in 2008.
Toekomstperspectief
Studio 100 blijft gericht op internationale groei. Nieuwe parklocaties onder de naam Plopsaland en uitbreiding in film, tv en animatie versterken de positie als Europese leider in familie-entertainment.
Daarnaast blijft het merkvermogen groeien. Dat gebeurt via merchandising, digitalisering en multi-platform content. In essentie draait de succesformule van Studio 100 om het bedenken van geliefde kinder- en familiefiguren. Deze worden in verschillende vormen uitgebracht. Ze zorgen steeds voor relevante belevenissen — zowel op het scherm als in real life.