BNP Paribas Fortis

BNP Paribas Fortis is vandaag een van de toonaangevende banken in België. Toch reikt haar geschiedenis veel verder dan de recente naam doet vermoeden. De bank zoals we die nu kennen, ontstond in mei 2009. Toen nam BNP Paribas 75% van Fortis Bank België over van de Belgische overheid.

Dit gebeurde in de nasleep van de wereldwijde financiële crisis van 2008, toen Fortis in zwaar weer terechtkwam. In 2013 werd “BNP Paribas Fortis” ook officieel de juridische naam. Dat gebeurde nadat BNP Paribas de resterende overheidsbelangen verwierf. De wortels van de bank gaan echter veel dieper: tot in 1822. Toen werd de “algemeene Nederlandsche maatschappij ter begunstiging van de volksvlijt” opgericht. Deze instelling fuseerde later met onder andere de ASLK en de Generale Bank.

Marktleider met brede dienstverlening

Vandaag is BNP Paribas Fortis een dochteronderneming van de Franse bankgroep BNP Paribas. Die groep telt wereldwijd meer dan 183.000 medewerkers in 63 landen. In België alleen al zijn ongeveer 18.000 mensen werkzaam bij de bank. Met bijna vier miljoen particuliere klanten en meer dan 87.000 zakelijke klanten heeft de bank een stevig marktaandeel in het Belgische financiële landschap.

De dienstverlening is georganiseerd rond drie grote segmenten. Dat zijn retail banking voor particulieren, zelfstandigen en kmo’s, affluent & private banking voor klanten met een aanzienlijk belegd vermogen, en corporate banking voor grotere ondernemingen en publieke instellingen. Via AG Insurance, de marktleider in verzekeringen in België, biedt de bank ook geïntegreerde verzekeringsoplossingen aan.

Voorloper in digitale innovatie

Wat BNP Paribas Fortis onderscheidt, is haar vooruitstrevende houding ten aanzien van digitale transformatie. Al in de jaren zeventig en tachtig nam ze een voortrekkersrol in met innovaties zoals telefoonbankieren en homebanking. Vandaag kunnen klanten rekenen op een moderne digitale infrastructuur. Die bestaat onder andere uit Easy Banking Web en de bijbehorende mobiele app.

Hiermee kunnen zij hun financiële zaken eenvoudig en veilig beheren. Mobiele betalingen, realtime saldo-opvragingen en gepersonaliseerde diensten zijn ondertussen dagelijkse kost. Tegelijkertijd investeert de bank continu in datagedreven oplossingen. Ze werkt ook nauw samen met start-ups binnen innovatie-ecosystemen. Voorbeelden hiervan zijn onder meer de ondersteuning van projecten zoals “Scholen van Morgen” en coworking-initiatieven als Co.Station.

Duurzaam ondernemen als kernmissie

Een belangrijk onderdeel van de strategie van BNP Paribas Fortis is duurzaamheid. Al in de jaren tachtig gaf de bank blijk van maatschappelijk bewustzijn. Dit gebeurde met initiatieven zoals “krekelsparen”, waarbij spaarrente naar milieu- en sociale projecten ging. Vandaag is die duurzame ambitie nog sterker ingebed in de werking van de bank. Via een interne “green desk” stimuleert ze financiering in circulaire economie, koolstofarme technologieën en smart cities.

Ze ondersteunt projecten waarin menselijk kapitaal, innovatie en ecologische impact hand in hand gaan. De overname van bpost bank in 2020 versterkte het bereik. Daarmee werden de activiteiten verder geconsolideerd onder één sterk merk. Tot januari 2024 konden klanten van bpost bank nog gebruikmaken van specifieke diensten in postkantoren.

Erkenning en vertrouwen

De inzet van BNP Paribas Fortis blijft niet onopgemerkt. De bank werd in 2023 door The Banker opnieuw uitgeroepen tot beste private bank in België. Ook internationaal gooide ze hoge ogen met onderscheidingen van onder meer Euromoney en Global Finance.

Zij erkenden de bank als beste bank, beste investment bank én beste ESG-bank in België. Bovendien werd ze in 2022 door LinkedIn benoemd tot het beste bedrijf om een carrière te ontwikkelen in België. Die erkenning kwam er dankzij de focus op diversiteit, interne mobiliteit en duurzame groei.

Werken bij een toekomstgerichte werkgever

Werken bij BNP Paribas Fortis betekent deel uitmaken van een organisatie die inzet op flexibiliteit, ontwikkeling en welzijn. Onder het principe van “smart working” kunnen medewerkers genieten van glijdende werkuren, hybride werkvormen en een inspirerende kantooromgeving.

Een cafetariaplan, doorgroeimogelijkheden en opleidingen maken integraal deel uit van het personeelsbeleid. Medewerkers genieten bovendien van minimaal 32 vakantiedagen per jaar. Ze worden aangemoedigd om hun loopbaan actief vorm te geven binnen het nationale én internationale netwerk van de BNP Paribas-groep.

Financiële stabiliteit en reputatie

Op het vlak van financiële stabiliteit scoort BNP Paribas Fortis eveneens sterk. Kredietbeoordelaars zoals Moody’s en Fitch beoordelen de bank met respectievelijk A2 en AA‑. Dat duidt op een solide financiële positie. Hoewel onlineklachten over klantendienst zich soms laten horen, blijft de algemene reputatie van de bank grotendeels onaangetast. Dat komt door haar institutionele sterkte, doorgedreven innovatie en maatschappelijke relevantie.